Typsnittskrönika 7

2001

Mannen bakom Franklin Gothic

Vem var egentligen Morris Fuller Benton?
För de flesta är han förmodligen känd för designen av typsnittet Franklin Gothic (uppkallat efter Benjamin Franklin) från 1902. Men han var också, tillsammans med sin far Linn Boyd, en av nyckelpersonerna i American Type Founders Company, ATF. Far och son utvecklade flera nya metoder och maskiner inom typgjutarkonsten som fick avgörande betydelse för typografins utveckling, både i USA och övriga världen. Morris var dessutom chefsdesigner på ATF.

Morris Benton var oerhört produktiv och skapade en mängd typsnitt, faktiskt flera av de mest använda. Century Schoolbook, News Gothic, Clearface, Copperplate Gothic, Bank Gothic, Souvenir och Commercial Script är kanske inte så heta just nu, men har använts i många sammanhang genom åren. Souvenir licensierades till ITC, där Ed Benguiat tillförde fler vikter.

ITC gjorde även en egen variant av Franklin Gothic, där Victor Caruso gjorde smärre designmässiga förändringar. Bland annat gjorde man ä- och ö-prickarna runda av nån anledning.

En av mina personliga favoriter, förutom Franklin Gothic, är Garamond 3 som Benton gjorde 1919 tillsammans med Thomas M Cleland. Flera av de fonter som kallas Garamond är egentligen tecknade efter förlagor gjorda av Jean Jannon. Man blandade helt enkelt ihop Claude Garamond med Jannon.

Ett typsnitt som just nu är mera inne än de tidigare nämnda är Agency från Font Bureau. Font Bureau har gjort en stor insats för att göra äldre typsnittsskärningar tillgängliga i elektronisk form. När det gäller Agency kompletterades denna 1990 med gemener och en fet variant, av David Berlow på Font Bureau.

Lasse Törngren

Stäng