Typsnittskrönika 1
2001När man plötsligt upptäcker nåt man redan har
Det är lustigt det här med hur man lägger märke till och fokuserar på saker som just nu känns aktuella, men som man tidigare inte lagt märke till. Som när man precis köpt en ny Volkswagen Golf och på hemvägen från bilfirman plötsligt kan räkna till 38 Golfar i olika färger. Eller när man blivit pappa och ser små bebisar i barnvagn över hela stan.
Det är nog så att Åke Edfeldt har rätt i det han predikade på Berghs. Kommunikation måste ske på mottagarens villkor. Man måste sätta sig in i mottagarens situation, förstå vad som är aktuellt och intressant för en person i den situationen och vad som ”triggar” honom eller henne.
Hursomhelst, för en tid sedan upptäckte jag ett typsnitt som jag tyckte var mycket tilltalande.Det är inte speciellt nytt, jag har haft det i min ägo sedan länge. Men inte använt det. Jag noterade det i samband med ett besök på Louisiana för en tid sedan. Det användes i programmet för Magnum-uställningen där.
Typsnittet heter FF Din och kommer från FontFont. Det är utformat av holländaren Albert-Jan Pool, med yrkesbakgrund från både Scangraphic och URW innan han startade egna firman Dutch Design.
Han har också skrivit boken ”Branding with type” utgiven av Adobe Press.
Sedan dess ser jag plötsligt detta typsnitt på en mängd ställen. Tidningen Du&Co redesignas med typsnittet som husstil. Öppettiderna på affärslokalerna i närheten är satta med FF Din. Det finns flera exempel. Säkert har typsnittet i vissa fall funnits där länge. Men jag var inte mottaglig förrän nu.
FF Din är en snygg linjär med en egenartad elegans utan att vara påträngande. Typsnittet kan köpas online hos fontfont.
Annars är jag mycket förtjust i Praxis från Elsner&Flake, Nebulosas hustypsnitt. Och länge var Franklin Gothic en favorit. Den riktiga, med fyrkantiga prickar. Inte fuskversionen med runda.
Lasse Törngren