Typsnittskrönika 11

2002

När trenden sveper över landet

Det är lustigt det här med trender. Hur snabbt de kan svepa över ett område och hur snabbt alla hakar på när trendsättarna visat vägen.

Ni minns det säkert. Året var 1997 eller kanske 1996. Plötsligt drog typsnittet fram som en präreibrand över annons- och broschyrsidor i Sverige. Typsnittet heter Interstate och har sitt ursprung i de amerikanska vägskyltarna.

Jag gillar Interstate, kanske främst den kondenserade varianten (som också är den som är mest använd). Men en sak har jag svårt att förlika mig med; det gemena g:et. ”Neråtslängen” är alldeles för kort.

Typsnittet har varit en slags SIS-standard för skyltar i USA, men ”återuppväcktes” 1993 av Font Bureau med det nya namnet Interstate, fler vikter och skyltfonter. Det var designern Tobias Frere-Jones som svarade för utökningen av typsnittet.

Tobias Frere-Jones föddes 1970 i New York. I tidiga tonåren ställde han ut målningar och fotografier på gallerier men kom snart in på området typsnittsdesign. Direkt efter avslutad utbildning på Rhode Island School of Design började han på Font Bureau, där han gjort typsnitt som Armada, Cafeteria och Stereo. Dessutom har det blivit några bidrag till det experimentella projektet Fuse; Reactor, Fibonacci och Microphone).

Tobias Frere-Jones försöker vara så bred som möjligt i sin typsnittsproduktion. Inspirationen hämtar han i första hand från sånt som inte har direkt anknytning till typografi. Phytagoras sats eller shoppingvagnar på en stormarknad är exempel på inspirationskällor.

Typsnitten hittar man förstås på Font Bureau.

Lasse Törngren

Stäng