Typsnittskrönika 17

2002

Matriser, macar och maskiner

Typsnittsföretaget Emigre rönte mycket uppmärksamhet när Macintosh var relativt ny. Emigre grundades av Rudy Vanderlans tillsammans med Zuzana Licko 1984. Upprinnelsen var egentligen Emigre Magazine, som Rudy startat strax innan. Produktionen gjordes med hjälp av den då nyintroducerade Macintosh-datorn. Men de typsnitt som följde med datorn eller som i övrigt fanns tillgängliga räckte inte för Rudy och Zuzana. Istället valde man att börja skapa egna tyspnitt för tidningen. Macen gjorde det möjligt att direkt omsätta de typografiska designidéerna i praktiken.

Till att börja med var det bitmap-fonter (typsnitt uppbyggda av pixlar) för använding med matrisskrivare, som Zuzana formgav.

– Typsnittsdesign var ett mysterium för mig tills Macen kom, berättar Zuzana. Men på den tiden var tekniken primitiv. Allteftersom tekniken utvecklades, lärde jag mig mer och gjorde mer sofistikerad typografi.

Zuzana började med att skapa läslig och intressant typografi för den primitiva svartvita 9-tumsskärmen och matrisskrivaren. Vissa av de första typsnitten har sedan gjorts om i postscriptversioner (som möjliggör högupplöst, skalbar typografi). Detta gäller exempelvis Modula, hennes första typsnitt från 1985. Typsnittet Base erbjuder kompatibla skärm- och skrivartypsnitt för att lösa problemet med dagens krav på både bra skärmåtergivning för webbtypografi och möjlighet att få ut samma sak på skrivaren.

Det mesta av Zuzanas inspiration kommer från det hon håller på med för stunden. Ett specifikt problem som söker sin lösning eller ett ovanligt resultat som en speciell produktionsmetod kan åstadkomma.

Zuzana, som får sägas representera en gren av den experimentella typografin, menar att design generellt handlar om att skapa något nytt varje gång ett problem ska lösas, även om det är samma problem. Eftersom tiderna och sammanhangen förändras över tiden, kräver samma problem nya lösningar. Men bäst fungerar experimentella typsnitt vid teknikskiften, när den nya tekniken ställer nya krav.

På senare tid har Zuzana blivit mer intresserad av traditionell typografi. Eftersom Emigre Magazine också börjat ha längre artiklar, behövdes ett typsnitt som passade för mer omfattande texter. Svaret på det blev Mrs Eaves, som bygger på Baskerville. Med typsnittet får man dessutom ett speciellt program som kan generera i princip vilken ligatur som helst. Namnet på fonten kommer från Sarah Eaves som blev Baskervilles hustru, efter att först ha varit hans hushållerska.

Mrs Eaves

Mrs Eaves

En annan nygjord klassiker är typsnittet Filosofia, en modern version av Bodoni. Det är flera detaljer i Zuzanas fonter som inte stämmer med den klassiska designen, t ex de gemena s:en i Filosofia. Men när hon formger ett klassiskt typsnitt i modern dräkt försöker hon ifrågasätta varje bokstavsform som om hon designade ett helt eget typsnitt.

Och det är kanske därför som Zuzanas typsnitt får denna personliga särprägel som gör dem intressanta.

Hennes senaste alster är Solex, en fin och, som alltid, personlig linjär. Emigres fonter hittar man på www.emigre.com.

Lasse Törngren

Stäng