Typsnittskrönika 44

2004

Bodebecks Bodebeck

Emellanåt dyker det upp nya namn bland typsnittsformgivarna, nu mer än tidigare. Forumen att få ut sina typsnitt är ju fler. Och de tekniska möjligheterna att skapa dem likaså.

Anders Bodebeck

Anders Bodebeck är en man som ägnat 25 år av sitt liv åt grafiska problemlösningar, bland annat för Göteborgs Konstmuseum. Grafiska profiler, logotyper och kalligrafi har fyllt vardagen. En period var han även lärare på Högskolan för design och konsthantverk. Helt nyligen har hans första typsnitt börjat marknadsföras av Linotype.

Typsnittet började dock ta form redan för sju år sedan och var klart 2002. Det började med att Anders gjorde justeringar av befintliga typsnitt i samband med någon logotype. Aldrig var han riktigt nöjd med bokstävernas utseende. Till slut dök så idén upp. Varför inte försöka göra ett eget komplett typsnitt? Favoriterna finns bland de romerska majusklerna.

– Det är otroligt fint och tidlöst elegant, säger Anders. Jag baserade typsnittet på den klassiska typografin, men jag ville göra det på mitt eget sätt. Hur skulle gemena bokstäver sett ut om de hade gjorts på romarnas tid? Det var så jag tänkte.

Hur går det då till och varför tar det fem år att göra ett typsnitt?

– Jag är en envis jäkel, säger Anders. Jag har ändrat mycket, egentligen gjort om typsnittet helt och hållet ett antal gånger. Genom att låta det ligga någon dag och sedan fortsätta med arbetet, så upptäcker man nya detaljer som kan finslipas.

– Jag jobbade länge med formen, ritade bokstäverna 25 cm höga på papper som jag sedan scannade in och ritade rent i Illustrator, förklarar han. Arbetet fick också göras till stor del på kvällstid, då dagarna var vikta för betalda uppdrag. Det slutliga arbetet gjordes i Fontographer, som då var ett nytt program för Anders. De fem åren har också innehållit ett antal sidospår (eller stickspår?) som sedan övergivits.

Anders jobbar gärna med penna och papper, man ser det på ett annat sätt då. Det blir trots det mycket hängande framför datorn. Anders testade bokstäverna och ordbilderna under lång tid genom att skissa olika ord med penna.

– De svåraste bokstäverna är W, X, Y och Z. Hårda, kantiga bokstäver. Jag började med versalerna, men ganska snabbt kom jag in på de gemena också. Så det blev ett parallellt arbete.

– En annan sak man kan hålla på med hur länge som helst är kerningen. Man skulle kunna tro att man kunde kopiera kerningvärden från ett annat typsnitt, men det fungerade inte alls. Fast till slut måste man sätta ner foten.

 

Bodebeck

Bodebeck

Typsnittet, som heter Bodebeck, har gemena siffror, vilket har blivit vanligt de senaste åren.

– Gemena bokstäver sticker upp och ner på raderna och jag tycker att siffrorna ska göra det också, menar Anders.

En typograf som imponerar på Anders är Bo Berndal. Boken ”Typiskt Typografiskt” som Berndal skrivit tillsammans med Paul Frigyes, har studerats flitigt. Berndal har en lekfullhet och en humor i sitt angreppssätt som tilltalar. Dessutom är han bra på att förklara, menar Anders.

Man kan ju fråga sig varför man gör ett nytt typsnitt. Anders hänvisar då till Matthew Carter som vid något tillfälle sa: det finns massor med musik. Ändå görs det nya låtar hela tiden.

– Jag gillar bokstäver helt enkelt. Och nu har jag två nya typsnitt på gång. Enkelheten är viktig. Men för att nå dit måste du kanske ta en komplicerad väg.

Typsnittet Bodebeck kan du köpa här.

Lasse Törngren

Stäng